Customer journey analytics: meten en verbeteren

Customer journey analytics: meten en verbeteren

Om de customer journey te kunnen blijven optimaliseren en een excellente klantervaring na te streven, heb je data nodig. Meten en verbeteren is dan ook een essentieel onderdeel van customer journey marketing. Dit proces noemen we ook wel customer journey analytics. Hoe dit proces eruit ziet en welke uitdagingen customer journey analytics met zich meebrengt, lees je in deze blog.

De basis van customer journey analytics

Customer journey analytics omvat de analyse van klantinteracties via meerdere kanalen en vanuit verschillende touchpoints. Dit helpt bedrijven bij het krijgen van inzicht in ervaringen en gedrag, die de klantervaring vormgeven. Bij customer journey analytics, wordt er middels een aantal componenten toegewerkt naar belangrijke doelstellingen.

Componenten van customer journey analytics

Customer journey analytics gaat dieper in op een aantal componenten, die uiteindelijk een totaalbeeld vormen:

  1. Data-verzameling: Verzameling van klantgegevens uit diverse bronnen, zoals websites, sociale media, mobiele apps en CRM-systemen. Deze klantgegevens bevatten tevens demografische gegevens, gedragsgegevens en transactiegegevens. 
  2. Data-integratie: Samenvoegen van alle verzamelde klantgegevens uit verschillende kanalen tot één dataset, om een volledig beeld van de klantreis te krijgen.
  3. Analyse en inzicht: Toepassing van methoden en tools als statistische analyse, machine learning en datavisualisatie om patronen en trends in klantgedrag te identificeren. Daarnaast worden de tools ingezet voor het optimaliseren van de klantreis en het verbeteren van de algehele klantbeleving, middels bruikbare inzichten.

Doelstellingen van customer journey analytics

Je kunt uiteenlopende doelstellingen koppelen aan customer journey analytics. Natuurlijk kun je ook twee of meer doelstellingen toepassen. De hoofddoelen zijn:

  • Het identificeren van knelpunten en verbeterpunten in de klantreis, wat leidt tot een verbeterde gebruikerservaring.
  • Het verhogen van klanttevredenheid en loyaliteit, door gepersonaliseerde ervaringen te bieden en pijnpunten op te lossen.
  • Het optimaliseren van marketinguitgaven en verbeteren van de ROI, dankzij gerichte campagnes en beter inzicht in klantgedrag, wat leidt tot effectievere marketingstrategieën en een hoger rendement op investeringen.

Het proces van customer journey analytics

Customer journey analytics bestaat uit een vijftal stappen. Wil je het proces in één keer goed doorlopen, volg dan de volgende actiepunten:

1. Mappen van de customer journey

Je begint met het creëren van een customer journey map om alle klantinteracties in kaart te brengen. Dit kunnen online en offline touchpoints zijn. 

2. Identificatie van kritieke touchpoints

Vervolgens ga je prioriteren: Welke contactmomenten hebben de meeste invloed op de klantbeleving en zijn daardoor het belangrijkst om te optimaliseren?

3. Data-verzameling en -integratie

Voor de vastgestelde touchpoints ga je data verzamelen en integreren, vanuit alle klantinteractiepunten. Het kan dus zijn dat deze interactie plaatsvindt via verschillende kanalen.

4. Analyse en inzicht

Als er voldoende data is verzameld, ga je aan de slag met analytische tools en technieken, om patronen, trends en inzichten vast te kunnen leggen.

5. Actie en optimalisatie

De verkregen inzichten ga je nu omzetten in verbeteringen. Deze verbeteringen implementeer je in de strategie, om de customer experience te verhogen.

Tools en technologieën voor customer journey analytics

Er bestaan meerdere platformen die functies bieden die helpen bij het verzamelen, integreren en analyseren van data, om de klantreis beter te kunnen begrijpen. Populaire customer journey analytics software, is bijvoorbeeld Adobe Analytics, Google Analytics of Salesforce Customer 360. Ook AI en machine learning gaan een steeds grotere rol spelen in de customer journey analytics oplossingen, door analyses te automatiseren, patronen te herkennen en klantgedrag te voorspellen. 

Uitdagingen bij customer journey analytics

Goed voorbereid beginnen met customer journey analytics? Houd dan rekening met de uitdagingen waar vele bedrijven tegenaan lopen. Hierbij kun je denken aan het overwinnen van silo’s binnen de organisatie, waar gegevens door meerdere afdelingen worden beheerd en daardoor moeilijk kunnen worden samengebracht tot een totaalbeeld van de klantreis. Maar ook het waarborgen van datakwaliteit en -integriteit kan een uitdaging zijn, vanwege de diversiteit (en vaak complexiteit) van de gegevensbronnen. Als laatste dien je als organisatie de privacy en ethische overwegingen goed in de gaten te houden, omdat er bij het verzamelen en analyseren van klantgegevens transparantie, toestemming en regelgeving dient te worden nageleefd.

Succesvolle strategieën en best practices

Zonder goed uitgewerkte strategie geen positieve resultaten. Het is dus echt van belang dat je met de juiste strategie van start gaat. Succesvolle strategieën voor customer journey analytics, zijn onder andere het inzetten van persoonlijke aanbevelingen, zoals Amazon doet. Maar ook het stroomlijnen van de klantervaring via verschillende touchpoints is een goede strategie om de algehele klantbeleving een boost te geven. Dit wordt door Starbucks bijvoorbeeld al jaren succesvol gedaan. Om zelf een effectieve customer journey analytics implementatie te realiseren, zijn er een aantal stappen om te volgen: integreer data uit meerdere bronnen, gebruik geavanceerde analysemethoden en zorg voor een continue optimalisatie om de klant te blijven verrassen. Om het proces van de klantreis meten en verbeteren te laten slagen, stel je duidelijke doelen, meet je regelmatig KPI’s en pas je strategieën aan op basis van de verkregen inzichten.

Case studies

In de praktijk hebben al meerdere bedrijven die zich aan de top van de markt bevinden, customer journey analytics toegepast om grootse successen te behalen. Wat dacht je bijvoorbeeld van Netflix, die door middel van het analyseren van kijkgedrag gepersonaliseerde aanbevelingen doet en zo de retentie en klanttevredenheid verhoogt? Of wellicht ben je bekend met het aangepaste platform van Airbnb, dat zorgt voor een hogere gebruiksvriendelijkheid, waardoor er meer boekingen via het platform worden gedaan? Allemaal resultaten die zijn gerealiseerd door veel aandacht te schenken aan customer journey analytics. De lessen die hierachter schuilen, kunnen we als volgt samenvatten: Een strategie met een gepersonaliseerde benadering die alle uitdagingen voor de klant wegneemt, zorgt voor een optimale klantervaring en een verhoogde klantloyaliteit die de omzet zal laten stijgen.

Online customer journey verbeteren

De op maat gemaakte websites van ons zijn volledig afgestemd op de behoeften en voorkeuren van klanten. Hierdoor doen zij goede ervaringen op tijdens een bezoek aan jouw website of webshop. Dit helpt bij het verbeteren van de online customer journey, doordat de gebruiksvriendelijkheid, personalisatie en betrokkenheid worden geoptimaliseerd. Denk jij ook dat het tijd is voor een website op maat, die volledig is aangepast naar de wensen en behoeften van jouw doelgroep? Plan dan een vrijblijvende afspraak in.

Auteur

Daag jij ons uit?

Samen bereiken we grote hoogtes

Wij helpen bedrijven succes te boeken met digitale maatwerk oplossingen en het verbeteren van de customer experience en online aanwezigheid.
Contactgegevens
KvK: 81897138
BTW: NL862261594B01
© 2024 Jak Design | Strategisch webdesign Groningen | Privacy & AVG | Algemene voorwaarden | Sitemap