Invloed van gebruikerservaring (UX) op websiteconversies

Jelmer

Invloed van gebruikerservaring (UX) op websiteconversies

Naast klantervaring, is ook de gebruikerservaring enorm relevant. User eXperience (UX) bepaalt namelijk hoe een gebruiker de website ervaart en hoe hij of zij ermee omgaat. UX verwijst naar het geheel van emoties, houdingen en reacties, die een persoon ervaart bij het bezoeken van de website. Het belang van UX is enorm toegenomen met de groei van online interacties, waarbij een goede gebruikerservaring het verschil kan maken tussen succes en mislukking van een website. Websiteconversies, zoals het invullen van een contactformulier, het doen van een aankoop of het inschrijven voor een nieuwsbrief, zijn essentieel voor het werven van nieuwe klanten. We geven je daarom meer inzicht in de elementen die bijdragen aan een effectieve en winstgevende UX.

Wat is UX design?

UX design is een ontwerpproces dat zich richt op het creëren van websites die zinvolle, prettige en relevante ervaringen bieden aan gebruikers. Hierbij wordt er gekeken naar aspecten als branding, design, bruikbaarheid en functie. UX design richt zich op de gehele user experience journey die een gebruiker aflegt bij het oplossen van een probleem of behoefte. Een goed UX design zorgt ervoor dat gebruikers gemakkelijk, intuïtief en aangenaam door een website kunnen navigeren en interacties kunnen voltooien, zonder dat dit frustraties oplevert.

UX principes en hun impact op conversies

De manier waarop je user experience verwerkt in jouw strategie en webdesign, kan een flinke impact hebben op de conversies – in positieve zin natuurlijk! We leggen je uit hoe je dit kunt bereiken.

Gebruiksvriendelijkheid

De gebruiksvriendelijkheid verwijst naar hoe gemakkelijk en efficiënt gebruikers een website kunnen gebruiken om hun doelen te bereiken. Een gebruiksvriendelijke website is eenvoudig te navigeren, is intuïtief en biedt een soepele ervaring. Dit kan met een eenvoudig en ‘clean’ ontwerp worden gerealiseerd, zoals bijvoorbeeld Google heeft gedaan. Maar ook consistentie in de lay-out helpt enorm, zoals terug te zien is bij Amazon. Dit soort gebruiksvriendelijke websites, verhoogt de klanttevredenheid. Dit zal hogere conversieratio’s opleveren, evenals gebruikers die langer op de site blijven, meer pagina’s bekijken en sneller aankopen doen. 

Navigatie en structuur

Intuïtieve navigatie zorgt ervoor dat gebruikers snel en gemakkelijk de informatie kunnen vinden die ze zoeken. Een goed georganiseerde navigatiestructuur minimaliseert zo de frustratie en verhoogt de kans dat gebruikers op de site blijven en aankopen doen. Daarbij maakt een logische en duidelijke structuur in de site het voor gebruikers eenvoudiger om te begrijpen waar ze informatie kunnen vinden, wat leidt tot een betere gebruikservaring en hogere conversies. Websites als Wikipedia en e-commerce sites als bol.com hebben zo’n duidelijke navigatiestructuur, die de gebruikerservaringen verbetert en de conversieratio’s verhoogt.

Snelheid en laadtijden

Langzame laadtijden leiden tot hogere bounce rates en lagere conversieratio’s. Gebruikers verwachten snelle toegang tot informatie en zijn minder geneigd om te blijven hangen als een site langzaam laadt. Om de snelheid te verbeteren, kun je afbeeldingen comprimeren zonder kwaliteit te verliezen, CDNs gebruiken om content sneller te laten laden en HTTO-verzoeken minimaliseren om de te laden elementen van de pagina te beperken. We raden sterk aan om dit te doen. Onderzoek toont namelijk aan dat een vertraging van één seconde in laadtijd al kan leiden tot een vermindering van 7% in conversies. Dit terwijl snellere websites de UX juist verbeteren en de kans op conversies verhogen.

Responsiviteit en mobile-first ontwerp

Met de toename van mobiel internetgebruik is ook een responsief design vele malen belangrijker geworden. Websites moeten goed functioneren op verschillende apparaten, om een bredere doelgroep te bereiken. Websites als Instagram en Airbnb gebruiken al een mobile-first ontwerp, wat betekent dat ze zijn ontworpen met mobiele gebruikers als eerste prioriteit. Logisch, want responsieve en mobile-first webdesigns verbeteren de UX op mobiele apparaten, waardoor de conversieratio’s onder de mobiele bezoekers zullen stijgen.

Visueel ontwerp en esthetiek

De eerste indruk van een website is vaak gebaseerd op hoe deze er visueel uitziet. Een website die er aantrekkelijk uitziet, trekt gebruikers nu eenmaal aan om meer van de site te verkennen. Daarnaast zorgt een consistent visueel design er samen met een sterke merkidentiteit voor, dat je vertrouwen opbouwt van de gebruikers. Dit zal de UX verbeteren en tot hogere conversies leiden. Voorbeelden van dit type website, vind je onder andere bij Squarespace en Apple, die het design succesvol inzetten om een hoger conversiepercentage te behalen.

Content en leesbaarheid

Content moet duidelijk, relevant en goed geschreven zijn om gebruikers aan te trekken en te behouden. Goede content verhoogt de betrokkenheid en de kans op conversies. Leesbare content met goede typografie en logische indeling maakt het voor gebruikers tevens gemakkelijker om informatie te verwerken en de gewenste acties te ondernemen. HubSpot en Neil Patel hebben al websites waarbij effectieve contentstrategieën hen helpen hoge conversiepercentages te bereiken, door waardevolle en goed georganiseerde informatie te bieden.

Psychologische aspecten van UX

Inzetten op de UX, betekent inzetten op het creëren van een goed gevoel bij de gebruikers van de site. De volgende psychologische aspecten zijn hierbij enorm van belang.

Vertrouwen en geloofwaardigheid

Een website moet vertrouwen en geloofwaardigheid uitstralen. Elementen als SSL-certificaten, klantbeoordelingen en professionele designs dragen hieraan bij. Amazon en PayPal zagen hier het belang van in en hebben hun websites aangepast naar deze UX elementen, waarmee ze hoge conversiepercentages behalen. 

Emotionele betrokkenheid

Een goed UX ontwerp kan eveneens emotionele verbindingen creëren, door middel van persoonlijkheid, empathie en storytelling, wat leidt tot een diepere betrokkenheid van gebruikers. Nike en Coca-Cola gebruiken bijvoorbeeld al jaren emotioneel engagerende ontwerpen, die hun conversiepercentages verhogen. Dit door sterke emotionele connecties met gebruikers te creëren.

Case studies en voorbeelden

We nemen je mee in een aantal praktijkvoorbeelden, waarbij de focus op UX tot opvallende resultaten heeft geleid:

  • Een herontwerp van de website van Booking.com resulteerde in een aanzienlijke stijging van de conversieratio, door verbeterde navigatie en snellere laadtijden. Een succesvol herontwerp dus, volledig gericht op de UX.
  • Een slecht UX ontwerp bij een e-commerce site leidde tot een daling in verkopen en een toename van het aantal verlaten winkelwagentjes, als gevolg van onduidelijke navigatie en lange laadtijden.
  • Een vergelijking van de UX van verschillende online retailplatforms, toont aan dat platforms met een gebruiksvriendelijk en snel ontwerp hogere conversiepercentages hebben dan hun minder gebruiksvriendelijke concurrenten.

Metrics en tools voor UX optimalisatie

Belangrijke UX metrics om in de gaten te houden, omvatten de bounce rate, de tijd op de website en de conversieratio. Om de voortgang van deze thema’s in kaart te kunnen brengen, kunnen tools als Google Analytics, Hotjar en Leadinfo worden ingezet. Deze tools en metrics helpen bij het identificeren van knelpunten in de gebruikerservaring en bieden waardevolle inzichten voor het optimaliseren van de website en het verhogen van conversies.

Beste praktijken voor het verbeteren van UX en conversies

Wil je nu echt eens goed in de UX van jouw website duiken? Gebruik dan het volgende UX-audit stappenplan:

  1. Analyseer gebruikersgedrag: Gebruik tools om inzicht te krijgen in hoe gebruikers interacteren met de site.
  2. Identificeer knelpunten: Zoek naar gebieden waar gebruikers vastlopen of de site verlaten.
  3. Implementeer verbeteringen: Pas de site aan op basis van de bevindingen om de gebruikerservaring te verbeteren.

Om een continue verbetering van de UX na te streven, kun je vervolgens regelmatig tests uitvoeren in de vorm van A/B tests, die de effectiviteit van de doorgevoerde wijzigingen aan kunnen tonen. Maar verzamel zeker ook feedback van gebruikers, om tot nieuwe verbeteringen te komen. Houd daarnaast trends op het gebied van UX design in de gaten om geen nieuwe mogelijkheden te missen. Bedrijven als Zappos en Airbnb hanteren deze strategie van continue verbetering van de UX al, met hogere klanttevredenheid en conversieratio’s als positief gevolg.

Verbeteren van UX op websiteconversies

In het kort is een goede gebruikerservaring dus van groot belang voor het verhogen van websiteconversies. Gebruiksvriendelijkheid, intuïtieve navigatie, snelheid, responsiviteit, visueel ontwerp, content en psychologische aspecten spelen allemaal een onmisbare rol in het creëren van zo’n goede UX. Om concurrerend te blijven in de digitale wereld, is het noodzakelijk om de UX continu te blijven verbeteren en zo de tevredenheid en betrokkenheid van de gebruikers te behouden. Investeer dus ook in UX design en optimalisatie, wat uiteindelijk zal leiden tot meer succes en groei van jouw website. Neem contact op voor de mogelijkheden.

Auteur

Daag jij ons uit?

Samen bereiken we grote hoogtes

Wij helpen bedrijven succes te boeken met digitale maatwerk oplossingen en het verbeteren van de customer journey en online aanwezigheid.
Blijf
Contactgegevens
KvK: 81897138
BTW: NL862261594B01