De homepage wordt vaak gezien als de belangrijkste pagina van de website. Het is namelijk de eerste pagina die bezoekers te zien krijgen, toch? Vroeger was dat zo, dat is tegenwoordig niet meer het geval.
De homepage is in de meeste gevallen als de voorpagina van de website, vergelijkbaar met een etalage van een winkel. bezoekers vinden meestal een introductie van het bedrijf, een overzicht van diensten of producten en links naar andere pagina’s. Maar betekent dit dan ook dat de homepage de belangrijkste pagina is?
Een homepage heeft als belangrijke taak om bezoekers een duidelijk overzicht te geven van wat je website te bieden heeft. Het helpt om snel te begrijpen waar ze kunnen vinden wat ze zoeken, zoals je diensten of contactinformatie. Meestal wordt op een homepage breed uitgelegd over wat er op de rest van de website dieper in wordt gegaan. Bijvoorbeeld: diensten, reviews en blogs.
Toch is de homepage niet altijd de plek waar bezoekers binnenkomen. Vaak landen mensen op andere pagina’s via zoekmachines of social media. Daarom is het belangrijk om niet alleen de homepage, maar je hele website te optimaliseren voor een goede gebruikerservaring.
Een goede homepage bestaat uit een aantal vaste elementen die samen zorgen voor een sterke eerste indruk en een fijne gebruikerservaring. Denk aan een duidelijke headline die in één oogopslag laat zien wat je doet, gevolgd door een korte introductie over jouw bedrijf of merk. Vaak bevat een homepage ook visuele elementen zoals banners of hero-afbeeldingen die de aandacht trekken. Daarnaast zie je op de meeste homepages een overzicht van belangrijke onderdelen van de website, zoals je diensten, producten, blog of portfolio. Ook call-to-actions (CTA’s), klantreviews, logo’s van samenwerkingen of certificeringen en een beknopt contactblok zijn veelvoorkomende onderdelen. Al deze elementen zorgen ervoor dat bezoekers snel begrijpen waar ze zijn, wat je te bieden hebt en waar ze naartoe moeten.
Aan ‘’home’’ wordt vaak de meeste aandacht besteed tijdens het bouwen van een website. Je denkt namelijk dat alle bezoekers binnenkomen via de homepage. Toch komen veel bezoekers binnen via andere wegen. Denk hierbij aan een blogpost waar ze via Google binnenkomen, via een advertentie komen ze op een landingspagina of productpagina terecht.
Als iemand al op zoek is naar een specifiek product of dienst, is een dienstenpagina veel waardevoller. Voor campagnes zijn landingspagina’s die daar speciaal voor gemaakt zijn juist waardevoller omdat ze maar één doel hebben: Conversie. Blogs zijn er om mensen aan te trekken die nog opzoek zijn, maar wel interesse hebben in jouw product of dienst.
Ook de ‘’over ons’’ en ‘’contact’’ pagina zijn belangrijker dan je vaak denkt. De over ons pagina wekt vertrouwen, Mensen doen zaken met mensen. Zorg er dus voor dat er op deze pagina’s afbeeldingen van medewerkers staan
Vraag een gratis website-analyse aan en ontdek binnen 48 uur waar jouw kansen liggen om meer conversie te halen uit je website.
Dus waar wacht je nog op?