In de dynamische wereld van webdesign, is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste trends. Niet alleen op het gebied van looks, maar ook van functionaliteiten. Alleen door de webdesigntrends op te volgen, kun je klanten en hun websitebezoekers het optimale blijven bieden en bijblijven ten opzichte van de concurrentie. In 2024 spelen een aantal ontwikkelingen, als het gaat om de manier waarop we websites ontwerpen en gebruiken. In deze blog gaan we in op de belangrijkste trends: Dark mode en high contrast, micro-animaties en interactieve elementen, AI en machine learning, minimalistische designs, geavanceerde typografie, mobile-first ontwerpen en AR of VR integraties.
Dark mode, ook wel bekend als donkere modus, is een ontwerpfunctie die een donkere achtergrond met lichte tekst gebruikt. Deze trend is steeds populairder geworden, omdat het bewezen is dat dit type design aantrekt en veel functionaliteit biedt. Dark mode is namelijk minder vermoeiend voor de ogen, maar is ook nog eens energiezuinig op apparaten die OLED- of AMOLED-schermen hebben. Dit komt doordat donkere pixels minder energie verbruiken. Naast dark mode zien we ook een toename in het gebruik van high contrast designs. Deze ontwerpen, die gebruik maken van sterke contrasten tussen tekst en achtergrond, verbeteren de leesbaarheid en toegankelijkheid voor gebruikers met een beperkt zicht. Voorbeelden van deze designs kun je onder andere bekijken op de websites van Twitter en YouTube, die al veel succes en positieve feedback hebben ontvangen door deze designs.
Micro-animaties zijn kleine, subtiele animaties die gebruikers helpen om beter te navigeren door – en te interageren – met een website. Ze kunnen de aandacht goed vestigen op belangrijke elementen of acties bevestigen. Daarnaast verbeteren deze animaties de gebruikerservaring door feedback te geven op acties, zoals het klikken op een knop of het invullen van een formulier. Ze maken de interactie met een website intuïtiever en aangenamer. Voorbeelden van interactieve elementen zijn scroll-triggered animaties (waarbij animaties worden geactiveerd door te scrollen) en hover effects (die veranderingen in visuele elementen laten zien wanneer een gebruiker eroverheen beweegt met de muis). Bij het gebruik van micro-animaties is het belangrijk om ze subtiel en niet opdringerig te maken. Ze moeten de klantervaring echt verbeteren zonder afleidend te zijn.
AI en machine learning zijn onmisbaar geworden in webdesigns. Een goed voorbeeld hiervan, zijn de chatbots. Deze bieden gebruikersondersteuning en real-time interactie, om zo de klantenservice en de klantervaring te verbeteren. Daarnaast kunnen AI-algoritmen gepersonaliseerde inhoud aanbieden, op basis van gebruikersgedrag en voorkeuren. De integraties kunnen tot veel verbeteringen leiden. Machine learning kan bijvoorbeeld de UX verbeteren door patronen te herkennen en aanbevelingen te doen die de gebruikerservaring optimaliseren. Denk aan aangepaste zoekresultaten of aanbevolen producten op e-commerce sites. De integratie van AI kan dan weer leiden tot een betere gebruikerservaring en hogere conversiepercentages, doordat gebruikers sneller vinden wat ze zoeken en beter worden bediend.
Een minimalistisch design kenmerkt zich door eenvoud en functionaliteit. Door weinig visuele elementen te gebruiken, ontstaat er een overzichtelijke en aantrekkelijke interface. Het grootste voordeel dat hierdoor ontstaat, is de snellere laadtijd. Daarnaast verbetert het de leesbaarheid en helpt het gebruikers om zich te concentreren op de belangrijkste inhoud. Om dit te realiseren, wordt er vaak een white space toegepast: een lege ruimte, die helpt bij het creëren van een gevoel van orde en rust. Dit verbetert de leesbaarheid en de gebruiksvriendelijkheid van de website. Apple en Google passen deze minimalistische designs al toe en staan dan ook bekend om hun strakke en eenvoudige ontwerp.
Met typografie bepaal je de toon en de leesbaarheid van de website. Goede typografie kan een website visueel aantrekkelijker en gemakkelijker te navigeren maken. Variabele fronts, waarbij één lettertype meerdere stijlen en diktes kan bevatten, zijn hierbij een opkomende trend. Deze trend biedt ontwerpers meer flexibiliteit en controle betreft de typografie van een website. In 2024 zien we tevens een toenemend gebruik van grote, gedurfde koppen en artistieke lettertypes, die de aandacht trekken en een sterke visuele impact hebben. Innovatieve typografie is te zien op websites als Awwwards, waar creatieve en unieke lettertypes worden gebruikt om visueel op te vallen.
Meer dan de helft van het wereldwijde internetverkeer is tegenwoordig afkomstig van mobiele apparaten. Erg belangrijk dus, dat websites zijn geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Het mobile-first principe richt zich dan ook op het ontwerpen van een website die als eerste goed dient te werken op mobiele apparaten, alvorens er wordt gekeken naar de versie van desktops. Dit zorgt voor een optimale klantervaring op alle apparaten. Je kunt hiervoor responsieve ontwerpen en flexibele lay-outs gebruiken, die zich automatisch aanpassen aan de schermgrootte waarop de website wordt geopend. Tools als Bootstrap en Flexbox zijn extreem handig als je dit soort lay-outs wilt creëren. Vergeet niet de website te testen op verschillende apparaten en schermgroottes.
AR en VR zijn innovatieve technologieën die steeds meer worden geïntegreerd in webdesign. Ze bieden nieuwe manieren om producten en ervaringen te presenteren, waaronder productvisualisaties, om producten in 3D te kunnen bekijken. Maar ook virtuele tours, zoals online rondleidingen door onroerend goed of musea, zijn mogelijk. Deze technologieën verbeteren de gebruikerservaring door interactieve en meeslepende ervaringen te bieden, die de betrokkenheid van gebruikers verhogen. Bedrijven als IKEA en Zillow hebben AR en VR al met succes geïmplementeerd, om klanten te helpen producten te visualiseren en ruimtes te verkennen.
Dark mode en high contrast designs, micro-animaties en interactieve elementen, AI en machine learning integraties, minimalistisch design, geavanceerde typografie, mobile-first ontwerpen en AR en VR integraties – het zijn dus allemaal trends om scherp in de gaten te houden. Het toepassen van deze trends in moderne websites, is de enige manier om bij te blijven en de verwachtingen van de klanten en de gebruikers te overtreffen. Dit helpt om concurrerend te blijven in een wereld waar ontwikkelingen snel plaatsvinden en veel concurrentie leeft. Door de trends te volgen, kun je namelijk niet alleen websites creëren die visueel aantrekkelijk zijn, maar die ook nog eens super gebruiksvriendelijk en functioneel zijn. Blijf daarom altijd op de hoogte van de laatste webdesigntrends en pas ze vooral toe voor jouw eigen website. Wil je graag de trends volgen en zo alles uit jouw website halen, maar geef je dit proces graag uit handen? Neem dan contact met ons op. Wij zorgen ervoor dat jij je niet meer bezig hoeft te houden met trends en designs, terwijl je toch een perfect presterende website behoudt.