Jelmer

Stappen om je conversiepercentage te verbeteren

Het conversiepercentage verwijst naar het aantal bezoekers op je website die de juiste actie uitvoeren, zoals iets kopen of iets invullen. Het is belangrijk omdat het invloed heeft op je bedrijfsresultaten. Een hoger conversiepercentage betekent extra klanten, zonder die aan te trekken. En dat leidt weer tot meer omzet en winst.

Voordelen van een hoog conversiepercentage

  • Meer klanten: Haalt meer uit je bezoekers
  • Hogere omzet: Elke extra conversie draagt bij aan je winst
  • Lagere acquisitiekosten: Je hebt minder marketingbudget nodig om hetzelfde aantal klanten te krijgen.

Stappenplan hoe conversiepercentage verhogen

Er zijn verschillende soorten strategieën die je kan toepassen om je conversiepercentage te verhogen. Hieronder beschrijven we de stappen:

Stap 1: Analyseer je huidige conversiepercentage

Gebruik een Analytics tool om overzicht te krijgen in je conversiepercentage, denk hierbij bijvoorbeeld aan Google Analytics. Je kunt met Google Analytics kijken welke pagina’s goed vallen bij de bezoekers, en waar ze afhaken. Je kan ook probleemgebieden identificeren door Heatmaps of Funnel Analyses te gebruiken. Dit geeft je een duidelijk overzicht over wat je kan verbeteren. Maar het is ook belangrijk om realistische doelen op te stellen. Bijvoorbeeld begin met een stijging van 5% in je conversiepercentage en werk daar geleidelijk verder in.

Stap 2: Verbeter de gebruikerservaring (UX)

Een duidelijke en eenvoudige navigatie zorgt dat bezoekers sneller kunnen vinden wat ze zoeken. Maak daarom knoppen en menu’s duidelijk en maak het niet te ingewikkeld. Daarnaast is een snelle laadtijd belangrijk voor de bezoekers. Gebruik tools, zoals Google Pagespeed Insights om de laadtijd te verbeteren. Dat heeft weer een positieve invloed op je conversiepercentage. Zorg ervoor dat je website ook op mobiele telefoons gebruikt kan worden. Een responsive design zorgt voor een goede ervaring zowel op desktops als op mobiele telefoons.

Stap 3: Optimaliseer je call to actions (CTAs)

Gebruik felle kleuren, en duidelijke, leesbare knoppen om CTA’s te laten opvallen. De grootte en plaatsing van call to action buttons is belangrijk voor de zichtbaarheid van het product. Zorg er ook voor dat je bij CTA’s (Call to Actions) actiegerichte en overtuigende taal gebruikt, zoals “Nu kopen”, dit maakt de klant enthousiast om direct actie te ondernemen. Plaats call to action buttons op de beste plekken, zoals in de navigatie (het eerste zichtbare gedeelte van de pagina), in blogposts en op landingspagina’s, dit vergroot de kans dat bezoekers nog sneller op de knop klikken. 

Stap 4: Verbeter de content op je website

Schrijf overtuigende koppen en inhoud, want een pakkende kop of heldere teksten helpen veel om aandacht van de bezoeker te trekken. Gebruik knoppen die gelijk duidelijk zijn voor de waarde van je product of dienst. Het binden van klantenbeoordelingen, testimonials en cases studies is om het vertrouwen van klanten te wekken. Maar ook het belang van een landingspagina die gericht zijn op campagnes of op producten, kunnen bijdragen aan het verhogen van conversies. Zorg er dus voor dat elke landingspagina dus 1 duidelijke boodschap heeft.

Stap 5: A/B-testen van je website

A/B-testen is een manier om verbeteringen door te voeren op basis van data. Hierbij laat je twee verschillende versies zijn van bijvoorbeeld, een pagina aan verschillende gebruikers en dan ga je kijken welke beter presenteert. Je test verschillende elementen, zoals CTA’s, kleuren, lay-out en teksten en vanuit daar kan je zien welke het beste werkt.

De resultaten die de A/B-testen weergeven is de beste versie om te gebruiken voor je website om je website zo goed mogelijk neer te zetten. Dit proces van testen en optimaliseren zorgt voor een goede en constante verbetering van je conversiepercentage.

Stap 6: Vertrouwen opbouwen bij bezoekers

Je moet je website goed beveiligen, doe dit met een SSL-certificaat en dat je privacy beleid goed zichtbaar is voor de gebruikers. Dit helpt namelijk bij gebruikers om vertrouwen te krijgen.

Daarnaast is het heel belangrijk om goede communicatie te hebben over de prijzen, voorwaarden en diensten. Het stelt bezoekers op hun gemak en vermindert twijfel tijdens het aankoopproces. En ook een duidelijk en goed retourbeleid kan helpen dat klanten sneller dingen gaan kopen en zo je conversie weer groter wordt. 

Stap 7: Personaliseer de gebruikerservaring

Gebruik van data voor personalisatie kun je de ervaring voor bezoekers aanpassen. Denk bijvoorbeeld aan hun interesses of andere interacties op je site. Maar maak ook gebruik van dynamische content die zich aanpast aan de gebruiker voor een relevantere ervaring. Segmenteer de bezoekers op basis van gedrag, locatie of demografie voor gerichte campagnes. Dit maakt je bedrijf en de marketing relevanter.

Stappen om je conversiepercentage te verbeteren

Het verbeteren van je conversiepercentage vereist een goede aanpak. Analyseer eerst je huidige presentaties, verbeter de gebruikerservaring en optimaliseer CTA’s. A/B-test je website continu en bouwt vertrouwen op bij bezoekers. Vergeet niet de kracht van personalisatie.

Wil je direct aan de slag? Neem dan contact met ons op voor een gratis website-analyse of conversie-optimalisatie advies.

Auteur

Daag jij ons uit?

Samen bereiken we grote hoogtes

Wij helpen bedrijven succes te boeken met digitale maatwerk oplossingen en het verbeteren van de customer journey en online aanwezigheid.
Contactgegevens
KvK: 81897138
BTW: NL862261594B01