Designconsistentie houdt in, dat visuele en functionele elementen van een merk uniform worden toegepast. Oftewel; gelijke kleuren, lettertypen, logo’s en stijlen voor alle marketing- en communicatiekanalen. Deze consistentie versterkt direct de merkherkenning, doordat het merk visueel herkenbaar blijft, ongeacht het kanaal. Een professioneel en betrouwbaar imago wordt door de klanten ervaren – en dat is natuurlijk precies waar je naar streeft! Dit stukje customer experience branding is iets waar wij veel mee bezig is. We leggen je uit waarom!
Met designconsistentie vergemakkelijk je cognitieve herkenning voor klanten, doordat de visuele uitingen altijd voorspelbaar en vertrouwd zijn. Dit maakt het voor online bezoekers eenvoudiger om snel en moeiteloos informatie te vinden. Daarnaast kun je met herhaalde blootstelling aan een herkenbaar design bepaalde merkassociaties creëren, die het consumentengedrag beïnvloeden. Consistente visuele elementen tonen kan er bijvoorbeeld toe leiden dat de (potentiële) klant positieve gevoelens van betrouwbaarheid en herkenning ervaart bij het zien ervan. Deze verhoogde merkherkenning kan een voorkeur voor jouw merk laten ontstaan, die vervolgens weer positief inwerkt op de aankoopbeslissingen en de klantloyaliteit. Een stukje merkidentiteit is hiervoor dus onmisbaar.
Consistent design versterkt merkidentiteit door uniforme visuele en communicatie-elementen, waardoor het merk herkenbaar en betrouwbaar wordt. Dit hoeven zeker geen ingewikkelde designs te zijn. Sterker nog, simpele statements in het design worden vaak beter herkend. Denk maar eens aan de kleurencombinatie rood-wit, die door Coca-Cola iconisch is geworden. Of aan het minimalistische appel-logo van Apple, waarbij bewust voor weinig kleur of poespas is gekozen.
Naast een sterke merkidentiteit, zul je veel vertrouwen en geloofwaardigheid moeten opwekken met het design, om succes te realiseren. Gelukkig verhoogt een consistent design het vertrouwen en de geloofwaardigheid, door voorspelbaarheid en professionaliteit te tonen. Dit zijn twee belangrijke thema’s als het gaat om customer experience design. Gebruikers zullen namelijk merken die een uniform design hanteren sneller herkennen en vertrouwen. Hier veranderingen in aanbrengen kan risicovol zijn! GAP koos bijvoorbeeld voor een plotseling logo-ontwerp in 2010, wat leidde tot veel kritiek, verwarring en een daling in het vertrouwen. Tien jaar later liep Google Workspace tegen eenzelfde probleem aan, toen zij met wisselende iconen tijdens de re-branding veel verwarring en negatieve feedback ervaarden. Een inconsistent design kan de customer experience dus echt negatief beïnvloeden.
Belangrijke designelementen voor consistentie, zijn kleurgebruik, typografie en de lay-out. Deze elementen zorgen voor herkenbaarheid en een uniforme uitstraling. Om hier goed mee aan de slag te gaan, kun je de volgende richtlijnen aanhouden:
De voorspelbare en vertrouwde omgeving die door consistent design ontstaat, verbetert de customer experience, omdat navigatie en interactie vele malen eenvoudiger wordt. Daarnaast zorgen de uniforme elementen van het design, zoals knoppen, menu’s en iconen, voor een naadloze en intuïtieve interface. Gebruikers hoeven dus minder te leren en maken minder fouten, wat leidt tot hogere tevredenheid en efficiëntie.
Designconsistentie handhaven voor meerdere apparaten en platforms kan lastig zijn, door de verschillende schermformaten en technische beperkingen waar je mee te maken krijgt. Gebruik daarom altijd responsieve designprincipes en werk vanuit een centrale stijlguide. Technologische hulpmiddelen die hierbij kunnen ondersteunen, zijn onder andere:
Wat designconsistentie nou daadwerkelijk doet voor jouw bedrijfssucces en de customer experience, kun je meten door gebruikersonderzoek en -tests uit te voeren. Hiermee meet je onder andere de tevredenheid en het navigatiegemak. Maar ook analytische tools als Google Analytics, of het toepassen van de Net Promoter Score (NPS), kunnen inzicht geven in gebruikersgedrag, interactie, klantloyaliteit en klanttevredenheid. Waar vaak niet direct aan gedacht wordt, maar wat wel enorm waardevol is, zijn de feedbackpunten en de gebruikersdata. Hiermee kun je inconsistenties en verbeterpunten achterhalen, zodat je de customer experience nog verder kunt optimaliseren.
Voor een consistent design, begin je met het opstellen van gedetailleerde designrichtlijnen en -standaarden, die de gewenste kleuren, typografie en lay-out vastleggen. Gebruik tevens stijlgidsen en sjablonen voor meer uniformiteit. Designrichtlijnen fungeren als referentiepunt voor alle teamleden, wat consistentie over diverse platforms en media waarborgt. Door deze technieken en tools effectief toe te passen, blijft je ontwerp overzichtelijk en gebruikersvriendelijk. Ga serieus aan de slag met regelmatige feedback en analytische gegevens, om verbeteringen aan te brengen die het design nog consistenter maken.
Consistentie in design versterkt simpel gezegd dus de merkherkenning door uniforme visuele elementen en communicatie over alle kanalen. Dit bevordert het klantvertrouwen en de klantloyaliteit op korte termijn. Op lange termijn leidt een consistente merkervaring tot een sterker imago, nog meer klantloyaliteit en positieve mond-tot-mondreclame. Het helpt ook bij het efficiënt beheren van marketinginspanningen en het bouwen van een duurzame relatie met klanten, wat onmisbaar is voor het behalen van groeidoelen en een concurrentievoordeel. Wil jij ook werken aan consistentie op het gebied van webdesign? Plan dan nu een vrijblijvend kennismakingsgesprek in.