Jelmer

Het belang van consistentie in design voor merkherkenning en gebruikersvertrouwen

Designconsistentie houdt in, dat visuele en functionele elementen van een merk uniform worden toegepast. Oftewel; gelijke kleuren, lettertypen, logo’s en stijlen voor alle marketing- en communicatiekanalen. Deze consistentie versterkt direct de merkherkenning, doordat het merk visueel herkenbaar blijft, ongeacht het kanaal. Een professioneel en betrouwbaar imago wordt door de klanten ervaren – en dat is natuurlijk precies waar je naar streeft! Dit stukje customer experience branding is iets waar wij veel mee bezig is. We leggen je uit waarom! 

De psychologie van consistentie in design

Met designconsistentie vergemakkelijk je cognitieve herkenning voor klanten, doordat de visuele uitingen altijd voorspelbaar en vertrouwd zijn. Dit maakt het voor online bezoekers eenvoudiger om snel en moeiteloos informatie te vinden. Daarnaast kun je met herhaalde blootstelling aan een herkenbaar design bepaalde merkassociaties creëren, die het consumentengedrag beïnvloeden. Consistente visuele elementen tonen kan er bijvoorbeeld toe leiden dat de (potentiële) klant positieve gevoelens van betrouwbaarheid en herkenning ervaart bij het zien ervan. Deze verhoogde merkherkenning kan een voorkeur voor jouw merk laten ontstaan, die vervolgens weer positief inwerkt op de aankoopbeslissingen en de klantloyaliteit. Een stukje merkidentiteit is hiervoor dus onmisbaar.

Consistentie en merkidentiteit

Consistent design versterkt merkidentiteit door uniforme visuele en communicatie-elementen, waardoor het merk herkenbaar en betrouwbaar wordt. Dit hoeven zeker geen ingewikkelde designs te zijn. Sterker nog, simpele statements in het design worden vaak beter herkend. Denk maar eens aan de kleurencombinatie rood-wit, die door Coca-Cola iconisch is geworden. Of aan het minimalistische appel-logo van Apple, waarbij bewust voor weinig kleur of poespas is gekozen.

Vertrouwen en geloofwaardigheid door design

Naast een sterke merkidentiteit, zul je veel vertrouwen en geloofwaardigheid moeten opwekken met het design, om succes te realiseren. Gelukkig verhoogt een consistent design het vertrouwen en de geloofwaardigheid, door voorspelbaarheid en professionaliteit te tonen. Dit zijn twee belangrijke thema’s als het gaat om customer experience design. Gebruikers zullen namelijk merken die een uniform design hanteren sneller herkennen en vertrouwen. Hier veranderingen in aanbrengen kan risicovol zijn! GAP koos bijvoorbeeld voor een plotseling logo-ontwerp in 2010, wat leidde tot veel kritiek, verwarring en een daling in het vertrouwen. Tien jaar later liep Google Workspace tegen eenzelfde probleem aan, toen zij met wisselende iconen tijdens de re-branding veel verwarring en negatieve feedback ervaarden. Een inconsistent design kan de customer experience dus echt negatief beïnvloeden.

Consistentie in verschillende designelementen

Belangrijke designelementen voor consistentie, zijn kleurgebruik, typografie en de lay-out. Deze elementen zorgen voor herkenbaarheid en een uniforme uitstraling. Om hier goed mee aan de slag te gaan, kun je de volgende richtlijnen aanhouden:

  • Stijlguide: Documenteer de te gebruiken kleuren, lettertypen en lay-outprincipes voor het merk, zodat deze altijd terug te vinden zijn.
  • Sjablonen: Gebruik vaste sjablonen voor verschillende platforms en media, om het navigeren voor de bezoekers eenvoudiger te maken.
  • Cross-platform integratie: Zorg dat ontwerpen overeenkomen op zowel web als mobiel. Dit voorkomt verwarring bij gebruik van meerdere apparaten.
  • Regelmatige evaluatie: Controleer en update regelmatig jouw visuele uitingen, om consistentie te waarborgen.

Impact van consistentie op de gebruikerservaring

De voorspelbare en vertrouwde omgeving die door consistent design ontstaat, verbetert de customer experience, omdat navigatie en interactie vele malen eenvoudiger wordt. Daarnaast zorgen de uniforme elementen van het design, zoals knoppen, menu’s en iconen, voor een naadloze en intuïtieve interface. Gebruikers hoeven dus minder te leren en maken minder fouten, wat leidt tot hogere tevredenheid en efficiëntie.

Zet je website om in een klantenmagneet

Consistentie in cross-platform design

Designconsistentie handhaven voor meerdere apparaten en platforms kan lastig zijn, door de verschillende schermformaten en technische beperkingen waar je mee te maken krijgt. Gebruik daarom altijd responsieve designprincipes en werk vanuit een centrale stijlguide. Technologische hulpmiddelen die hierbij kunnen ondersteunen, zijn onder andere:

  • Design Systemen: Systemen als Figma en Sketch helpen bij het maken en beheren van consistente UI-componenten.
  • Versiebeheersystemen: Door systemen als Git in te zetten, zorg je voor de samenwerking en versiecontrole.
  • CSS Frameworks: Bootstrap is een goed voorbeeld van een hulpmiddel voor het toepassen van uniforme stijlen over meerdere platforms.

Meten van de impact van designconsistentie

Wat designconsistentie nou daadwerkelijk doet voor jouw bedrijfssucces en de customer experience, kun je meten door gebruikersonderzoek en -tests uit te voeren. Hiermee meet je onder andere de tevredenheid en het navigatiegemak. Maar ook analytische tools als Google Analytics, of het toepassen van de Net Promoter Score (NPS), kunnen inzicht geven in gebruikersgedrag, interactie, klantloyaliteit en klanttevredenheid. Waar vaak niet direct aan gedacht wordt, maar wat wel enorm waardevol is, zijn de feedbackpunten en de gebruikersdata. Hiermee kun je inconsistenties en verbeterpunten achterhalen, zodat je de customer experience nog verder kunt optimaliseren.

Best practices voor het bereiken van designconsistentie

Voor een consistent design, begin je met het opstellen van gedetailleerde designrichtlijnen en -standaarden, die de gewenste kleuren, typografie en lay-out vastleggen. Gebruik tevens stijlgidsen en sjablonen voor meer uniformiteit. Designrichtlijnen fungeren als referentiepunt voor alle teamleden, wat consistentie over diverse platforms en media waarborgt. Door deze technieken en tools effectief toe te passen, blijft je ontwerp overzichtelijk en gebruikersvriendelijk. Ga serieus aan de slag met regelmatige feedback en analytische gegevens, om verbeteringen aan te brengen die het design nog consistenter maken.

Het belang van consistentie in design

Consistentie in design versterkt simpel gezegd dus de merkherkenning door uniforme visuele elementen en communicatie over alle kanalen. Dit bevordert het klantvertrouwen en de klantloyaliteit op korte termijn. Op lange termijn leidt een consistente merkervaring tot een sterker imago, nog meer klantloyaliteit en positieve mond-tot-mondreclame. Het helpt ook bij het efficiënt beheren van marketinginspanningen en het bouwen van een duurzame relatie met klanten, wat onmisbaar is voor het behalen van groeidoelen en een concurrentievoordeel. Wil jij ook werken aan consistentie op het gebied van webdesign? Plan dan nu een vrijblijvend kennismakingsgesprek in.

Auteur

Daag jij ons uit?

Samen bereiken we grote hoogtes

Wij helpen bedrijven succes te boeken met digitale maatwerk oplossingen en het verbeteren van de customer journey en online aanwezigheid.
Contactgegevens
KvK: 81897138
BTW: NL862261594B01