8 tips hoe je het gedrag van je website bezoekers kan beïnvloeden

Hoe beïnvloed je het gedrag van je website bezoekers?

Je loopt de bioscoop binnen en daar hangt een grote advertentie voor cola. Bij het kopen van je popcorn betrap je jezelf erop dat je zin hebt in een flesje cola en koopt deze ook. Dit is één van de vele manieren waarop jij wordt beïnvloed op je gedrag als consument.

Maar hoe pas je dit nou toe op jouw website of webshop? Hoe zorg je ervoor dat mensen hun aankoop voltooien, contact met je opnemen of een offerteaanvraag doen. Hieronder lees je negen tips die jij kan toepassen om het (zoek)gedrag jouw bezoekers te beïnvloeden.

  1. Beïnvloed je bezoekers door uniek te zijn
  2. Zorg voor herkenbaarheid
  3. Hou rekening met scan patronen
  4. Zet je website bezoekers aan tot actie
  5. Beïnvloed website bezoekers met visuele aanwijzingen
  6. Gebruik animaties
  7. Straal autoriteit en veiligheid uit
  8. Geef niet teveel keuzes

1. Beïnvloed je bezoekers door uniek te zijn

Om jouw bezoekers te kunnen sturen op jouw website begint je met het winnen van de aandacht. Hoe zorg je ervoor dat mensen klikken op jouw website. Een principe die erg geschikt is om de aandacht te trekken is het ‘pop-out effect’. Dit betekent dat bepaalde onderdelen meer de aandacht trekken dan andere onderdelen doormiddel van een eigenschap die anders is. Bijvoorbeeld een knop met een andere kleur dan de andere knoppen op je website, of een alinea met schuin gedrukte letters terwijl de overige tekst normaal is. Dit principe kan je bijvoorbeeld goed gebruiken in een call to action. Hierover later meer.

Het pop-out effect is niet alleen belangrijk op je website. Dit principe is van toepassing op alles binnen jouw online bedrijf. Is jouw advertentie net wat flitsender dan die van de concurrentie val je dus meer op en zal je sneller de aandacht trekken. 

2. Zorg voor herkenbaarheid

Creatief en uniek design werkt juist conversie verlagend. “Een complexe website oogst bewondering, maar een eenvoudige website oogst klanten”. Dit komt omdat iets creatiefs vaak afwijkt van iets bestaands. Hierdoor is er voor de bezoeker geen herkenning. De bezoekers van je website geven graag de voorkeur aan het bekende en hebben een afkeer tegen het onbekende.

“Herkenning leidt tot vertrouwen en vertrouwen leidt tot ontspanning” Je wilt dus ontspannen bezoekers hebben die vertrouwen in je hebben, zodat deze over gaan tot actie. Dit doe je door je website zo te ontwerpen dat je standaarden toepast die op het internet worden gebruikt. Hierdoor wordt de herkenning het hoogst.

Je denkt nu vast wat is dit voor tegenstrijdig verhaal. Eerst moet je uniek zijn en 1 tip later zeg je wees herkenbaar. Maar beide is waar. Neem als voorbeeld de navigatie van een website of webshop. Mensen zijn gewend dat op een mobiele versie het hamburger icoon rechts staat en dat de navigatiebalk bovenaan de pagina staat. Probeer je uniek te zijn door dit compleet anders te doen, dan is dit niet herkenbaar voor de bezoeker. Dit leidt dan tot frustratie en zorgt ervoor dat je bezoeker vertrekt. Maar is bijvoorbeeld alleen de contact knop groen en de rest wit dan is deze knop wel uniek ten opzichte van de andere knoppen en wordt de aandacht naar deze knop getrokken.

3. Hou rekening met scan patronen

Er zijn twee patronen die mensen gebruiken tijdens het scannen van blokken content, namelijk het F-patroon en het Z-patroon.

Bij het ontwerpen van je website of webshop heb je veel invloed waar de bezoeker naar gaat kijken, tijdens het scannen van de webpagina. Daarom is het cruciaal dat je het juiste pad voor ze uitstippelt, zodat zij deze kunnen gaan volgen.

F-patroon

Het F-patroon komt voornamelijk voor als er op de website veel tekst te lezen is. Denk hierbij aan blogs of nieuws sites. Wanneer de bezoeker gebruik maakt van het F-patroon, zullen ze vooral de linkerkant van de website bekijken. Hierdoor kunnen ze belangrijke informatie die aan de rechterkant geplaatst staat over het hoofd zien. Dit wil je natuurlijk voorkomen en daarom is het de taak van de ontwerper om de belangrijke content zo te plaatsen dat het niet gemist wordt. Dit doe je bijvoorbeeld door:

–   De belangrijkste informatie in de eerste twee paragrafen te plaatsen

–   Gebruik te maken van koppen en tussenkoppen

–   Belangrijke woorden dik te drukken

–   Groepeer kleine hoeveelheden informatie

–   Gebruik lijsten met nummers of bullets

Z-patroon

Het Z-patroon komt voornamelijk veel voor bij websites die wat minder tekst hebben. Hierbij scannen de bezoekers de pagina van links naar rechts, waardoor ze de letter Z vormen. Wanneer je pagina veel visuele aspecten heeft en je dus weet dat het Z-patroon gebruikt wordt, kan je rechtsonder bijvoorbeeld een button plaatsen.

4. Zet je website bezoekers aan tot actie

Het is belangrijk dat je website bestaat uit duidelijke call-to-actions. Vaak is dit in de vorm van een knop. Je wilt bijvoorbeeld dat een bezoeker zich aanmeldt voor een nieuwsbrief. Een goede call-to-action zou dan zijn “Meld je nu aan” in plaats van “aanmelden”. Door je call-to-action in een actieve vorm op te schrijven, zal de bezoeker sneller actie ondernemen. Daarnaast moet een call-to-action goed vormgegeven zijn. Een knop moet opvallen! Zoals eerder omschreven is het van belang dat de knop de aandacht trekt. Dit doe je door bijvoorbeeld een kleur te gebruiken die weinig terugkomt op je website.

5. Beïnvloed website bezoekers met visuele aanwijzingen

Je hoeft er niet vanuit te gaan dat de bezoekers zorgvuldig je geschreven tekst gaan lezen.

Wat je wel kan doen is de aandacht van je bezoekers sturen. Dit kan je doen door ‘visual cues’ (visuele aanwijzingen). Een vorm van een visuele aanwijzing is door bijvoorbeeld gebruik te maken van pijlen om zo de kijkrichting van de bezoeker te beïnvloeden.

Een andere goede manier van een visuele aanwijzing is het gebruiken van gezichten. Foto’s van mensen geven je een bijzondere kans om de aandacht van de bezoekers te trekken. Het bekende fenomeen “you look where they look“.

Toen onderzoeker James Breeze ontwerpen toonde aan 106 mensen, demonstreerde hij de kracht van goed gepositioneerde gezichten. Ze hebben de kracht om de aandacht van de bezoekers op andere elementen te richten.

Een goed voorbeeld is de beroemde studie met het babygezichtje. Als de baby naar de camera kijkt, kijken bezoekers naar de baby. Als de baby naar de tekst kijkt, kijken bezoekers naar de tekst.

6. Gebruik animaties

Beweging zorgt ervoor dat ons oerbrein geprikkeld wordt en onze zintuigen op scherp staan. Hiervoor moeten we even een stapje terug in de tijd van de jagers en verzamelaars. Wanneer de jagers bijvoorbeeld blaadjes zagen bewegen (subtiele bewegingen), werden ze alerter. De ritseling zou zomaar een tijger kunnen zijn.

Het is dus zo dat bewegingen onze zintuigen prikkelen. Iets wat beweegt krijgt voor de bezoeker van je website meer betekenis. Het hoeft niet eens een echt beweging te zijn, maar het kan ook een afbeelding zijn die iets uitbeeldt wat bewogen lijkt.

7. Straal autoriteit en veiligheid uit

Zorg ervoor dat jouw website autoriteit en veiligheid uitstraalt. Hoe doe je dit? Een website wordt eigenlijk altijd beoordeeld op de looks. Een websitebezoeker heeft binnen een seconde zijn oordeel al klaar liggen en heeft dus al bepaald of je website betrouwbaar is. De kracht van goed design moet je dus zeker niet onderschatten. 

Daarnaast is het goed als je reviews van bestaande klanten plaatst op je website. Op deze manier zien jouw potentiële klanten dat mensen een positieve ervaring hebben gehad met je product of dienst. Dit stimuleert de betrouwbaarheid en werkt dus ook conversieverhogend.

Verder is het belangrijk dat je website daadwerkelijk veilig is. Zorg dat je website vergrendeld is met een ssl certificaat, zodat jouw website bezoekers een veilige verbinding hebben. Zo krijg je een slotje bij je website te staan, wat een betrouwbaar gevoel geeft.

Meer tips over een veilige website lees je in ons artikel over “10 kenmerken van een goede website in 2022

8. Geef niet teveel keuzes

Tot slot is het verstandig om je website bezoekers niet te overladen met keuzes. Mensen hebben vaak last van keuzestress. Daarom is het handig om de keuze onbewust voor iemand te maken. Wanneer je bijvoorbeeld twee opties aanbiedt, waarbij optie 1 aanzienlijk slechter is dan optie 2, dan zal de bezoeker gelijk kiezen voor optie 2. Je geeft de bezoeker het gevoel dat hij/zij een keuze heeft, maar eigenlijk is er maar 1 goede optie. Zo maak je het vergelijken makkelijker en is de bezoeker sneller geneigd om een aankoop te doen. 

Wanneer je toch veel opties aanbiedt dan is het verstandig om deze te categoriseren. Dit doe je door losse producten toe te voegen aan een productgroep. Denk bijvoorbeeld aan beginnende/gevorderde gebruikers. 

Een andere mogelijkheid is door je beste producten te highlighten. Geef aan welke producten het meest gekozen zijn. Dit helpt de gebruiker om een keuze te maken op basis van ervaringen.

Je bent er bijna!

Je bent er bijna!

Waar mogen we het ebook naar toesturen?

Jouw gratis e-boek wordt nu verstuurd!

Ga naar Whatsapp
1
Meer weten? Neem vrijblijvend contact op
Hallo!

Heb je een vraag? Maak dan gemakkelijk gebruik van Whatsapp

Groet, Jak Design